کاشت بذر بانکداری بدون ربا در بانک سینا

فردیس نیوز- ظهر روز شنبه، ۱۴ بهمن ماه به دعوت مدیریت بانک سینا در غرب تهران، جمعی از اهالی رسانه استان مهمان این سرپرستی بودیم.

سرپرستی غرب تهران دارای ۱۳ شعبه در استان های البرز، قروین و زنجان است که بیش از نیمی از این شعبات(۷شعبه) در استان البرز قرار گرفته است‌.

سعید ترابی
دکتر سعید ترابی

آنچه قبل از جلسه جلب توجه کرده بود، موضوع جلسه یعنی، «طرح ارائه تسهیلات با نرخ سود صفر درصد برای اولین بار در سیستم بانکداری کشور» بود. هر چند کمی غیر قابل باور به نظر می رسد، اما برای فروکش کردن حس کنجکاوی، همه خبرنگاران حاضر با دقت به صحبت های دکتر سعید ترابی، مدیریت شعب غرب استان تهران، که میزبان جلسه بودند، گوش فرا می دادند.

شفاف ترین بانک کشور بنابر اعلام سیستم های نظارت بانکی، توانسته است ضمن جذب سرمایه گذاران خرد، بنیاد مستضعفان را به عنوان یکی از سرمایه گذاران کلان، همراه خود داشته باشد که البته اخیرا صندوق توسعه ملی نیز به این جمع اضافه شده است.

این جملات بخشی از سخنان دکتر ترابی در خصوص عملکرد بانک سینا در حوزه بانکداری کشور بود.

بانک سینا

به گفته مدیر ارشد بانک سینا در استان های البرز، قزوین و زنجان، عدم بنگاه داری و بستر سازی جهت کاهش شعب فیزیکی با الکترونیکی کردن کلیه امورات بانکی، اولویت بانکداری در بانک سینا به عنوان یکی از برترین بانک های خصوصی کشور است و تصریح کرد: انجام فعالیت های اجتماعی و بانکی اولویت اصلی بانک سینا بوده که پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات در راستای محرومیت زدائی، کمک معیشتی، اشتغال و توانمندسازی در غالب طرحهای کمیته امداد، بهزیستی، ازدواج، فرزندآوری و … در ۱۰ ماهه گذشته سال ۱۴۰۲ گواه بر این مدعاست.

«طرح آفتاب، طرحی برای رسیدن به بانکداری اسلامی»

مدیر شعب بانک سینا در غرب استان تهران، از بررسی و اجرای موفقیت آمیز ارائه تسهیلات با نرخ صفر درصد در مناطق سنی نشین کشور به ازای سپرده گذاری قرض الحسنه خبر داد و تشریح کرد: در این طرح که برای اولین بار به صورت عمومی در سطح کشور اجرا می شود، هر فرد حقیقی و یا حقوقی با افتتاح حساب و جذب میانگین مناسب بر اساس جدول ارائه شده، قادر خواهد بود تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و حداکثر بازپرداخت ۴۸ ماهه، از این طرح استفاده نماید.

«صفر درصد واقعی؟»

اگر تا کنون از تسهیلات بانکی استفاده کرده باشید، بر این نکته صحه خواهید گذاشت که نرخ اعلامی بهره بانکی با آنچه دریافت می شود، کاملا متفاوت است و این مهم، موضوع سوالی بود که سعید ترابی با طیب خاطر پاسخی اینگونه می دهد:
صفر درصد واقعی.
و ادامه می دهد: متقاضیان گرامی با سپرده گذاری یک ماهه الی ۱۲ ماهه و جذب میانگین مناسب، تا سقف ۱۴۷ درصد میانگین کسب شده و تنها با یک ضامن معتبر، واجد شرایط دریافت تسهیلات در طرح آفتاب هستند.

نکته قابل توجه دیگری که ترابی به آن اشاره کرد امکان واگذاری امتیاز تسهیلات در طرح آفتاب است. به گفته ایشان هر شخصی حقیقی یا حقوقی که امتیاز دریافت این تسهیلات را داشته و تمایل به واگذاری آن را دارد، می تواند این امتیاز را به اعضای درجه یک خانواده خود همچون پدر، مادر و … و یا به کارکنان زیر مجموعه واگذار نماید.

بانک سینا البرز

سالهاست که نرخ بهره تسهیلات بانکی گریبان زندگی مردم را گرفته و حرکت به سمت بانکداری اسلامی خواسته عموم مردم و مراجع عالیقدر تقلید است که گویا بانک سینا با اجرای این طرح، بذر حرکت به سوی بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا را در سیستم بانکداری کشور خواهد کاشت. نکته ای که دکتر ترابی تلویحا بر آن صحه گذاشت. هرچند به گفته وی بانکداری اسلامی شاخصه های فراوانی دارد که شاید این موضوع پله ای باشد برای حرکت به سوی شاخص های مورد نظر.

طرح آفتاب بانک سینا

به هر حال اتفاق خوشایندی در حال وقوع است و البته نیازمند استقبال و مشارکت عمومی تا سایر بانک ها نیز با خلاقیت و ایده های جدید، مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی و البته اسلامی را در پیش گرفته و معضل بزرگ «ربا» در نظام بانکی کشور از بین برود. به امید روزی که بذری که طرح آفتاب در سیستم بانکی کشور و میان مردم کاشته است، به درختی تنومند با میوه های شکوفایی اقتصادی منجر شود.

امتیاز دهید

User Rating: Be the first one !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا