یادگاری سردار؛ عتبات عالیات جبهه فرهنگی مقاومت

مهدی مزرئی- از یادگاران سردار قاسم سلیمانی، علاوه بر اقتدار نظامی کشور، مبارزه با تروریسم و احیای جبهه مقاومت، تأسیس «ستاد بازسازی عتبات عالیات» به عنوان جبهه فرهنگی ایران در خارج از مرز ها نیز باید یاد کرد.

آنچه مسلم است در سال ۱۳۸۲ و به فرمان مقام معظم رهبری(مدظله عالی)، ستاد بازسازی عتبات عالیات به همت سردار سلیمانی تشکیل شد.

علیرضا میدانی
عکس از مهدی ملکی

این ستاد ابتدا در شهرهای مختلف عراق فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ با توجه به اهمیت بقاء متبرکه سوریه نزد شیعیان، این فعالیت در کشور سوریه نیز گسترش یافت.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان فردیس که از سابقین فردیسی و با قدمت ۵۰ سال سکونت در این شهر است، از حضور و فعالیت ۳۰۰۰ نیروی جهادی در این دو کشور خبر می دهد.
علیرضا میدانی، که سال ها وظیفه طراحی، مهندسی و اجرای پروژه های توسعه اماکن متبرکه در عراق و سوریه را عهده دار است، در جمع خبرنگاران از عمده دستاوردهای این ستاد خبر داد.

به گفته وی اولین پروژه مهم ستاد بازسازی عتبات عالیات، در شهر نجف و احداث صحن حضرت زهرا(س) بود که اجرا گردید. این پروژه منحصر به فرد که از آن به عنوان دومین بنای مسقف جهان اسلام یاد میشود، به همت خیرین و عاشقان عصمت و طهارت(سلام الله علیه) پایه ریزی و اجرا شد.

بدون شک ایرانیان عاشقان واقعی اهل بیت (ع) هستند که به هر شیوه ای این عشق را بروز می دهند. گاهی با برپایی هیأت و موکب، گاهی با توزیع نذورات و گاهی هم با کمک برای بازسازی بقاء متبرکه. ستاد عتبات عالیات نیز که از دل مردم برخواسته، با ساماندهی نذورات مردمی برای ابراز عشق و ارادت به ائمه اطهار(ع) نقش به سزایی در رسیدن به این مهم دارد.

به گفته میدانی این ستاد مردم نهاد و کاملا مردمی است. از هیچ ارگان و‌نهادی بودجه خاصی دریافت نمی کند، و تنها با جمع آوری نذورات و هدایای مردمی هزینه بازسازی و توسعه اماکن متبرکه را در دستور کار خود دارد.

آنچه که مشخص است، نذورات تنها در محل اعلامی خیرین هزینه می شود. علیرضا میدانی می گوید: نذری که برای جای مشخص اهدا می شود، تنها در همان جا هزینه می شود.ستاد امانت دار نذورات مردم است.

این نذورات باقیات صالحات است. ابراز عشق و ارادت به صاحت مقدس ائمه اطهار (ع) و سندیست برای رضایت حق تعالی از مردمی که نماد جهان اسلام و تشیع هستند.

میدانی که از سال ۹۳ در این ستاد قبول مسئولیت نموده و مسئول پروژه های نجف اشرف است از این پروژها می گوید: تا کنون علاوه بر بازسازی و توسعه اماکن متبرکه در نجف اشرف، پروژه ساخت ضریح‌ حبیب ابن مظاهر و پروژه ساخت ضریح آقا سید محمد، عموی گرامی امام زمان(عج) از محل جمع آوری نذورات مردمی ساخته و اجرا شده است.
وی افزود: همچنین ساخت نیم ضریح شبستان حضرت فاطمه زهرا(س) واقع در سرداب نجف اشرف در حال انجام است که در نزدیک ترین فاصله به قبر امیر المومنین(ع) نصب خواهد شد.

برای بسیاری سوال است که این پول ها واقعا برای اماکن متبرکه هزینه می شود؟ سوالی که پرسیدیم و میدانی اینگونه جواب داد: ریالی از پول نذورات در عراق و یا کشورهای دیگر هزینه نشده و همه مبالغ از جمله تهیه مواد اولیه، تهیه مصالح، هزینه کارگر و سازنده و … در ایران هزینه شده و در چرخه اقتصادی کشور مصرف می شود.

امکاناتی که در حال ایجاد است، برای رفاه زائرین بالاخص ایرانیان است. میدانی با تاکید بر این مهم می گوید: به عنوان مثال صحن حضرت زهرا(س) با زیرساخت های ایحاد شده، پذیرای ۱۰۰ هزار زائر خواهد بود.

عشق به ائمه(ع) در گوشت و خون ایرانیان است.توسل و توکل به برگزیدگان باری تعالی، در لحظه لحظه زندگی ما جریان دارد و این ابراز عشق و ارادت در اربعین به اوج خود می رسد. شاهدی زنده و جاری.

مردم فردیس در این سالها کمک های شایانی برای بازسازی و توسعه اماکن متبرکه نذر و پرداخت کرده اند. اما همچنان به این نذورات نیاز است. در سال جاری فردیس نشینان حدود ۵۵۰ میلیون تومان نذر خود را ادا کرده است. این را میدانی گزارش می دهد و می افزاید: هر فردی که نذری دارد علاوه بر هیآت، مساجد و مراکز قرآنی با حضور در ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان فردیس، واقع در فلکه چهارم، جنب مسجد صاحب الزمان(عج)، ساختمان امام صادق(ع) مراجعه و یا از طریق درگاههای بانکی می تواند نذورات خود را اهدا کند.

امتیاز دهید

User Rating: Be the first one !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا