دو قاشق آسفالت با یک پیاله قیر داغ!

طنز اجتماعی از مجله فردیس

فردیس نیوز- هر چند تاسیس انواع و اقسام دانشگاه و مرکز علمی در بالا رفتن سواد عمومی مردم نقش بسزایی دارد و باعث رونق گرفتن کافی نت ها و مراکز تهیه و توزیع پایان نامه، می شود، ولی این رویکرد گاهاً دارای ایراداتی نیز هست. یکی از این ایرادات رواج پدیده «اظهار نظر و گمانه زنی در باب مسائل مختلف» از سوی افراد نا آگاه می باشد که متاسفانه این روز ها به شدت فزونی یافته است و هر کس که چهار تا واحد دانشگاهی پاس کرده، خودش را کارشناس مسائل اجتماعی و غیر اجتماعی و بین الملل و ... می نامد و در باب موضوعات مختلف، بلانسبت به اظهار نظر می پردازد.

از جمله مقولاتی که مخاطب یا اصطلاحاً کلیک خور ملسی دارند، پرداختن به مسائل و موضوعات شهری است. به عنوان مثال عده ای که از دلایل و مزایای چاله و چوله در سطح کوچه ها و خیابان های شهر بی اطلاع هستند، از وجود این چاله ها اظهار نارضایتی کرده و خواستار برخورد جدی با عاملان حادثه ( ببخشید...) خواستار پرکردن چاله ها در سطح شهر شده اند.

در همین راستا به منظور تنویر افکار عمومی و خصوصی نکاتی را در باب چاله افاضه می کنیم:

با وجود اینکه در تعریف علمی چاله بین علما اختلاف نظر وجود دارد ولی یکی از علمی ترین تعاریف چاله به شرح زیر می باشد: « چاله به گودال یا حفره در سطح خیابان ها و کوچه های شهرها اطلاق می شود که هیچگاه از بین نمی رود، بلکه از یک شورا به شورای دیگر منتقل می شود!» فلذا بر اساس این تعریف علمی، انتظار از بین رفتن چاله های سطح شهر به صورت دائمی، اساساً دارای ایرادات ماهوی و ساختاری است( که خدا را شکر در منطقه 3 کمی این معضل بهتر شده). از سوی دیگر وجود این چاله ها دارای مزایای مختلفی است که به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) کاهش سرعت وسایل نقلیه: با رشد روز افزون وسایل نقلیه موتوری و سرعت بالای این گونه وسایل، ضرورت نصب سرعت گیر یا کاهنده سرعت در معابر شهری امری ضروری است. اما از آنجایی که هزینه نصب و نگهداری این تجهیزات بالاست، در بسیاری از شهرها، از چاله ها به عنوان سرعت گیر جانبی استفاده می شود که بدون نیاز به مرمت یا نگهداری تا سال ها در معابر مختلف قابل استفاده هستند!

ب) کمک به اقتصاد صنعت خودرو: با وجود چاله های نقلی، عمیق، نیمه عمیق، پر آب، کم آب و ... در بسیاری از معابر شهری، آشنایی بدنه و تایر های خودرو ها با این چاله ها اجتناب ناپذیر است. در این صورت با تغییر سر و شکل جلو بندی خودرو ها، ضرورت مراجعه به تعمیر گاه ها و کمک به اقتصاد صنعت خودرو کشور امری طبیعی و الزامی خواهد بود.

پ) تقویت سفره های زیر زمینی آب: با توجه به عمق برخی از این چاله ها و قابلیت نگهداری آب در مدت زمان طولانی و نشت آب به مرور به داخل زمین، امکان تقویت سفره های زیر زمینی فراهم می شود.

هر چند دلایل بی شمار فرهنگی، اقتصادی، ورزشی دیگری در خصوص ضرورت وجود این چاله ها وجود دارد ولی از آنجایی که خواست عامه مردم، پر کردن این چاله ها می باشد، دوستان اگر «دو قاشق آسفالت با یک پیاله قیر داغ» برای هر کدام از این چاله ها در نظر بگیرند، جای دوری نمی رود! 

طنز نویس فردیس نیوز: وحید حاج سعیدی 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
SecImgSes
* نظر:
حوزه و دانشگاه