بخشی از خط 2 مترو کرج سال 94 روی ریل می رود

فردیس نیوز -  شهردار کرج گفت: با ورود بخشی از تجهیزات و پیش بینی اختصاص اعتبار هزار میلیارد تومانی، بخشی از خط دو مترو کرج شامل چهار ایستگاه سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش فردیس نیوز ، علی ترکاشوند با بیان اینکه معاون عمرانی وزیر کشور درباره بازپس گیری دو رام قطار خریداری شده از سوی سازمان قطار شهری که در شرکت متروی تهران مورد بهره برداری قرار می گیرد، قول مساعد داده است، اظهار کرد: در صورت تحویل واگن ها به سازمان قطار شهری و در کنار آن خرید تجهیزات مورد نیاز موجب سرعت بخشی به روند تکمیل پروژه می شود و بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال آینده سه تا پنج ایستگاه در خط ۲ که مناطق متراکم و پر جمعیت شهر را در بر می گیرد، مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: واقعیت تلخ این است که کلانشهر دو میلیون نفری کرج به دلیل فقدان شبکه هوشمند و استاندارد حمل و نقل عمومی به شدت با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و تعداد روزهای سالم سال طی یک دهه اخیر روند کاهشی و نزولی به خود گرفته است تا جایی که مرکز استان البرز به لحاظ تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین در سطح معابر به یکی از رکوردداران کشوری مبدل شده است و این معنایی ندارد جز افزایش بیماری های تنفسی، مرگ و میر مردم بی گناه، هدررفت منابع انرژی و بودجه های ملی.

به گفته کلیددار مرکز استان، در این راستا، پروژه احداث شبكه خطوط قطار شهري كرج كه يكي از بزرگترين پروژه هاي ترافيكي و عمراني كشور محسوب مي شود، به عنوان گزینه اصلی برای کاهش مشکلات زیست محیطی روی میز قرار گرفت و اکنون بیش از یک دهه است که برغم حمایت ها و تلاش مسئولان دولتی و شهری متاسفانه راه به جایی نمی برد و اعتبارات تخصیصی قادر به قرار دادن این قطار روی ریل بهره برداری و افتتاح نبوده اند.

شهردار کرج در ادامه بیان داشت: آنچه در پروژه ملی قطار شهری برای مدیریت شهری حایز اهمیت است، بهره برداری هر چه سریع تر از خط ۲ که از یکی از پُرترددترین بخش های شهر عبور می کند، است که با طول ۲۵ کیلومتر، دارای ۲۵ایستگاه است. گرچه مجموعه استانداری و مدیریت شهری با پیش بینی تخصیص اعتبار یکهزار میلیارد تومانی، تمهیدات لازم برای گشایش حداقل ۴ ایستگاه در مسیر خط ۲ تا پایان سال آینده را فراهم آورده اند اما براستی تا کی می توان با فروش املاک و اراضی سرمایه ای و روی آوردن به استقراض بانکی این رویه و سیاست را در پیش گرفت؟

وی اذعان داشت: امروز و به دلیل محدودیت منابع مالی که تحریم های اقتصادی و رکود درآمدی شهرداریها به آن دامن زده است، جز با حمایت ویژه دولت محترم قادر به پیشبرد این پروژه ملی نیستیم و اگر برای دریافت فاینانس از شرکت های خارجی و انتشار اوراق مشارکت تعجیل کنیم، شاید بخشی از بار مالی طرح تامین شود، در کنار این به شدت نیازمند مساعدت مالی دولت محترم و تخصیص ردیف اعتباری ویژه هستیم تا بتوان مشکلات شدید مالی و نیاز مبرم پیمانکار به نقدینگی را مترفع سازیم.

بر اساس اظهارات وی، بر اساس برآوردهای کارشناسی، متروی کرج ظرفیت انجام ۳۴۰میلیون سفر شهری در طول سال را داراست که موجب صرفه جویی حدود ۶۰ میلیون دلار در مصرف بنزین و حدود ۲ میلیون دلار در مصرف گازوئیل خواهد بود که معادل ریالی آن حدود ۵۵۵ میلیارد ریال می شود.

البته این رقم صرفا برای صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل است و اگر ارقام مربوط به صرفه جویی در هزینه های سلامت شهروندان، هزینه های نظافت شهری، هزینه های نگهداری معابر و... را نیز بدان اضافه کنیم، به یک رقم نجومی خواهیم رسید که در مقایسه با نیاز این پروژه به منابع جدید مالی واقعا قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: متاسفانه شهرمان به محاصره ترافیک و دود و دم و آلودگی هوا در آمده و با تبدیل شدن به یک شهر گذرگاهی، می رود که دچار بحران های سلامت و بهداشت عمومی شود. همچنین با تداوم خالی ماندن تونل های حفاری شده، امکان حادثه ساز شدن آنها نیز وجود دارد که با توجه جمیع جهات بذل عنایت و توجه دولت محترم را تقاضا دارم.

شهردار ادامه داد: یقینا اگر قفل اعتباری پروژه با دستان مقامات کشوری گشوده نشود، تدابیر استانی و شهری قادر به پیشبرد امور نخواهند بود و همانطور که یک طی دهه اخیر برای مردم رنج آفرین و مساله ساز بوده، تا یک دهه آینده نیز پروژه مترو بر اسب مراد سوار نخواهد شد و روی ریل بهره برداری قرار نمی گیرد.

ترکاشوند در پایان ضمن تقدیر از نگاه مثبت دولت محترم تدبیر و امید که با گفتمانی جدید، فصلی نو از حیات انقلاب اسلامی را رقم زده است، گفت: امیدوارم شاهد ارتقای جایگاه کلانشهر کرج با تنوع فرهنگی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شایسته دریافت عنوان «ایران کوچک» شده است، در سطح میهن اسلامی باشیم و به مطالبات به حق مردمانِ این دیار از جمله تکمیل پروژه ملی مترو ترتیب اثر داده شود.

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
SecImgSes
* نظر:
حوزه و دانشگاه